Οργισμένα Νιάτα του John Osborne σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά στο Αγγέλων Βήμα

Το έργο «Οργισμένα Νιάτα» του John Osborne ανέβηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 8-5-1956 στο Royal Court Theatre του Λονδίνου και χαρακτηρίστηκε ως «η νάρκη που τίναξε στον αέρα την θεατρική πραγματικότητα με τα κομμάτια της να ξαναπέφτουν σε μία γη που ποτέ πια δεν θα ήταν η ίδια

Στο Look Back in Anger,  η γενιά των «οργισμένων» εκπροσωπείται από τέσσερις νέους. Τον Τζίμμυ, που μιλάει με το στόμα και την ψυχή του ίδιου του συγγραφέα, άλλωστε το έργο είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοβιογραφικό. Ο Τζίμμυ είναι μορφωμένος, ευφυέστατος και ανυπότακτος. Ζει  φανερά κάτω από τις δυνατότητές του και αυτό τον συνθλίβει. Ο Τζίμμυ είναι παντρεμένος με την Άλισον, την οποία συνήθως χρησιμοποιεί ως αποδέκτη της ηχηρής αντίδρασής του στην καταγωγή της, στην τάξη στην οποία ανήκει, αλλά στην κοινωνία και τους κανόνες της εν γένει. Η Άλισον είναι μοναχοπαίδι μεγαλοαστικής οικογένειας, μεγαλωμένη στην Ινδία ως μοναχοπαίδι Άγγλου ανωτάτης κοινωνικής θέσης. Ερωτεύτηκε παράφορα τον «διαφορετικό» Τζίμμυ και τον παντρεύτηκε παρά την έντονη άρνηση των γονιών της. Ο Τζίμμυ και η Άλισον, μετά τον γάμο τους ζουν στο περιθώριο, σε μια σοφίτα της κακιάς ώρας.

Σε ένα δωμάτιο δίπλα τους μένει ο Κλιφφ, αδελφικός φίλος του Τζίμμυ, πιο συμβιβασμένος με την κατάσταση από αυτόν, αγνός, πράος, καλόψυχος, με εξισορροπιστική στάση, χιούμορ και πολλή αγάπη για το ζευγάρι. Στην ζωή των τριών εισβάλλει απροειδοποίητα η Έλενα, «φίλη» της Άλισον που έρχεται να την βρει επειδή «θέλει το καλό της». Για το «καλό» της Άλισον, η Έλενα φέρνει από το Λονδίνο τον ευπατρίδη και Άγγλο παλαιάς κοπής  πατέρα της Άλισον,  για να «σώσει» την κόρη του από τον «αγροίκο» Τζίμμυ. Ο ερχομός, αλλά και τα σχέδια, της Έλενας ανατρέπουν την ζωή στην σοφίτα και οι καταιγιστικές εξελίξεις δεν αργούν.

Στις μέρες μας το θεατρικό  έργο «Οργισμένα Νιάτα» επιλέχθχηκε από τη Μαργαρίτα Δαλαμάγκα Καλογήρου για το φετινό ρεπερτόριο του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ  το οποίο μετέφρασε και άφησε στα έμπειρα χέρια του εξαιρετικού Θοδωρή Βουρνά για να το σκηνοθετήσει. Εντάσσεται στην συνολική θεματική του θεάτρου που αφορά τα χρόνια της αθωότητας.

Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως είναι έργο που αξίζει να δει κανείς και να βρει όλες τις ομοιότητες με το βαρύ σήμερα που ζούμε. Εξάλλου ο Θοδωρής Βουρνάς έχει ταλέντο στην απεικόνιση του πραγματικού που αφορά όλα τα κοινωνικά στρώματα. Εξαιρετική η επιλογή να είναι ήδη κάποιοι από τους ηθοποιούς στη σκηνή πριν ξεκινήσει κανονικά η παράσταση. Έτσι μπήκα κατευθείαν στη χωροχρονική διάθεση του έργου.

Ο Παναγιώτης Κουρτέσης που υποδύεται τον Τζίμμυ είναι ένας στιβαρός ηθοποιός και κατάφερε να κάνει ξεκάθαρα στα μάτια του κοινού  όλα τα συναισθήματα που βιώνει  ως ο ρόλος του. Νευρικότητα, ανασφάλεια, οξυθυμία, καλές και κακές πλευρές όλα τονίζονται μέσα από την προσέγγισή του. Κάθε ατάκα που ξεστομίζει στο έργο έχει την σωστή εκφορά και κάνει κατανοητές τις προθέσεις του ήρωα. Μέσα από την ματιά του ηθοποιού μπορούμε να δούμε εύκολα τις δυσλειτουργικές σχέσεις που δημιουργεί με τις γυναίκες της ζωής του και την ιδιαίτερη σχέση που έχει με τον φίλο του Κλιφ.

Ο Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος  είναι η ήρεμη δύναμη της παράστασης έχει πάρα πολύ χιούμορ και πολλές φορές λειτουργεί σαν μια μικρή ανάσα χιούμορ. Είναι ο ρόλος που κρατά την ”οικογένεια δεμένη” και με πολύ διακριτικές αποχρώσεις  δείχνει την αγάπη του για τους δύο ανθρώπους με τους οποίους συγκατοικεί.

Η Λία Τσάνα  είναι μια εξαιρετική Άλισον  η οποία μεταφέρει  στη σκηνή όλες τις ευαίσθητες αποχρώσεις αυτής του ρόλου αλλά και την δυναμική του πλευρά. Πάντα με μια πιο ήρεμη διεργασία. Δεν δίνει το πομπώδες στοιχείο μα το ουσιαστικά δυναμικό που την ωθεί να πάρει αποφάσεις οι οποίες της αλλάζουν τη ζωή. Μέσα από τα λάθη και τις αδυναμίες της μαθαίνει πως να ζει με σθένος και γίνεται καλύτερη.

Η Κατερίνα Αντζουλάτου είναι η εντυπωσιακή Έλενα, η μοιραία γυναίκα  που μπαίνει στη δεύτερη σκηνή και  ανατρέπει τις ισορροπίες της ζωής των ηρώων με έναν υποχθόνιο τρόπο. Στην αρχή όλα δείχνουν οτι οδηγεί την κατάσταση προς το χειρότερο  όμως στο τέλος είναι λες και οι πράξεις της κάνουν τους πρωταγωνιστές να δουν την κατάσταση διαφορετικά. Η ηθοποιός κατάφερει να δείξει την διπροσωπία του ρόλου. Ήταν ήρεμη στην αρχή και στη συνέχεια έδωσε την ένταση που χρειαζόταν για να φανεί ο πραγματικός χαρακτήρας της Έλενας.

Ο Πάνος Τζίνος είναι μια δυναμική παρουσία ως ταγματάρχης που μας δέιχνει ξεκάθαρα το πρότυπο πατέρα  με το οποίο μεγάλωναν τα κορίτσια εκείνης της εποχής και ειδικά της Άλισον. Έτσι κατανοούμε ποια ήταν η ζωή της και η ανατροφή της πριν παντρευτεί τον Τζίμμυ.

Η ενδυματολόγος και σκηνογράφος Αρετή Μουστάκα κατάφερε με μεγάλη επιτυχία να μας μεταφέρει στην εποχή του 1960. Με την πρώτη ματιά στα ρούχα των ηθοποιών  καταλαβαίνει  κανείς χωρίς να διαβάσει λεπτομέρειες για το έργο σε ποια εποχή τοποθετείται. Τέλος, θα τονίσω πως μου άρεσε ιδιαίτερα ο φωτισμός του Γιώργου Αγιαννίτη που σε πολλά σημεία ταίριαζε με την ψυχική διάθεση των ηρώων, θύμιζε φιλμ νουάρ και βοηθούσε στις σκηνικές μεταβάσεις.

 

Στην παράσταση του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, τους ρόλους των τεσσάρων «οργισμένων νέων» παίζουν οι εξής ηθοποιοί:

Τζίμμυ: Παναγιώτης Κουρτέσης             

Άλισον: Λία Τσάνα            

Κλίφ:  Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος            

 Έλενα: Κατερίνα Αντζουλάτου

Ταγματάρχης Ρέντφερν, πατέρας της Άλισον:  Πάνος Τζίνος

Επιλογή Δραματολογίου-Μετάφραση: Μαργ. Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς

Κινησιολόγος-βοηθός σκηνοθέτη: Ντέπυ Γοργογιάννη

Σκηνικά-Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα

Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης

Μουσική επιμέλεια-σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Αντωνίου

Φωτογραφία Αφίσας Γιώργος Γιαννίμπας

Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.30

Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 14,00 Ευρώ (Κανονικό), 10,00 Ευρώ (Μειωμένο), 5,00 Ευρώ (Ατέλεια)

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:  Υποχρεωτική η διάθεση εισιτηρίων ηλεκτρονικά στο aggelonvima.gr και στο viva.gr

 

ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ-ΤΟΠΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ-ΔΥΣΗΣ

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ) |Τηλ.: 210-5242211 | http://www.aggelonvima.gr/|info@aggelonvima.gr 

Το ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ στο σύνολό του είναι χώρος  COVID FREE, δέχεται άτομα εμβολιασμένα ή νοσήσαντα με αντίστοιχα πιστοποιητικά και δελτία ταυτότητος και τηρεί αυστηρά όλα τα Πρωτόκολλα Υγειονομικής Προστασίας, με γνώμονα την προστασία κοινού και προσωπικού από την εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID – 19).

About the Author

Αφήστε μια απάντηση

Σχετικά άρθρα